Show Sidebar

Ce trebuie să știe un angajator atunci când angajează muncitori din afara zonei UE?

Deficitul major de forță de muncă din ultimii ani îi determină pe angajatori să caute soluții pentru a-și acoperi locurile de muncă vacante. Doar în anul 2021 Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă a raportat un deficit de 264.983 de locuri de muncă, dintre care 50.924 au fost raportate în mod repetat de angajatori din cauză că nu s-au putut ocupa. O opțiune la care companiile apelează, în ultima vreme, este așa-zisul import de muncitori din țările din afara Uniunii Europene, în special din Asia. În cele ce urmează o să trecem în revistă cele mai importante informații pe care angajatorii trebuie să le cunoască, când angajează astfel de muncitori.

În principiu, pentru a angaja muncitori străini din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene, angajatorul trebuie să obțină un aviz de angajare de la Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI), care îi acordă dreptul să încadreze în muncă lucrătorul străin. Însă acesta este doar primul pas, deoarece și lucrătorul străin trebuie să obțină o viză de lungă ședere pentru angajare de la misiunile diplomatice ale României din statul său de reședință, precum și un permis unic de ședere de la autoritățile române ulterior sosirii în România. De asemenea, angajatorii trebuie să aibă în vedere contingentul anual de muncitori nou-admiși pe piața muncii din România care se stabilește la începutul fiecărui an prin hotărâre de Guvern, anul acesta contingentul fiind de 100.000 de lucrători. Aceasta cifră este importantă deoarece în momentul în care această limită este atinsă, angajatorii nu mai pot angaja lucrători străini din statele non UE în anul respectiv.

Pentru eliberarea avizului de angajare, angajatorii trebuie să îndeplinească anumite condiții cumulative cuprinse în O.G. 25/2014, cum ar fi:

  • să facă dovada desfășurării efective a unor activități compatibile cu funcția pentru care solicită încadrarea străinului,
  • să aibă achitate la zi obligațiile către bugetul de stat și
  • să nu fi fost sancționat contravențional în ultimele 6 luni pentru muncă nedeclarată sau angajare ilegală.

Ulterior obținerii avizului de angajare de la IGI, este rândul străinului să obțină viza de lungă ședere pentru angajare de la misiunea diplomatică a României din statul său de reședință.

Ultimul “obstacol” în angajarea unui lucrător străin este obținerea permisului de ședere, operațiune care va trebui demarată după intrarea muncitorului în România, mai exact cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea dreptului de ședere acordat de viză

În situația în care un angajator se folosește de forță de muncă străină dar nu respectă procedura legală în vederea angajării acestuia lege prevede anumite sancțiuni precum aplicarea unei amenzi între 10.000 RON și 20.000 RON în funcție de gravitatea faptei. Cu aceeași amendă se sancționează și primirea la muncă a unui străin cu ședere ilegală, de exemplu, un străin căruia i-a expirat viza. Mai mult decât atât, pentru aceste fapte contravenționale, autoritățile pot aplica și alte sancțiuni cum ar fi închiderea temporară sau definitivă a punctelor de lucru unde s-au identificat astfel de nereguli.

 

 

Leave a Comment