Show Sidebar

Provocările Angajării Forței de Muncă Din Afara U.E. în România: Problemele Legislației și Efectele Asupra Angajatorilor

Angajarea forței de muncă din afara Uniunii Europene tot mai des întâlnită în România

În ultimii ani, angajarea forței de muncă din afara Uniunii Europene a devenit o practică tot mai des întâlnită în România, în special în contextul în care deficitul de muncitori calificați pe piața locală continuă să crească. Cu toate acestea, legislația din România impune numeroase bariere care complică integrarea eficientă a muncitorilor străini, iar angajatorii se confruntă cu dificultăți majore în a le oferi acestora posturile pentru care au fost selectați inițial.

Problemă majoră în recunoașterea și echivalarea competențelor profesionale obținute în afara UE

În unele cazuri, muncitorii străini selectați pentru posturi de ingineri au fost încadrați doar ca tehnicieni după echivalarea studiilor, chiar dacă nivelul educațional era comparabil cu cel al cetățenilor români. Această situație evidențiază o problemă majoră în recunoașterea și echivalarea competențelor profesionale obținute în afara UE.

Conform datelor Inspectoratului General pentru Imigrări, la sfârșitul anului 2022, aproximativ 52.000 de cetățeni din afara UE aveau permise de ședere în România în scop de angajare. Majoritatea acestora proveneau din țări precum Nepal, Turcia și Sri Lanka, iar peste 64% dintre aceștia erau încadrați în posturi de muncitori necalificați. Acest lucru subliniază tendința în creștere a românilor de a refuza locurile de muncă prost plătite și cu puține oportunități de avansare, locuri care sunt în schimb ocupate de muncitori străini.

De exemplu, pentru obținerea avizului de muncă pentru un post de motostivuitorist, un muncitor străin trebuie să dețină o autorizare ISCIR, o cerință dificil de îndeplinit pentru cineva care nu are nicio legătură cu acest tip de certificare, dacă provine dintr-un stat non-UE.

Platforma de Joburi GlobalWorker

În plus, o modificare legislativă din martie 2024 impune ca angajatorii să desfășoare activitatea în domeniul pentru care solicită avize de muncă de cel puțin un an. Această măsură, deși destinată să limiteze migrația ilegală, este considerată  prea restrictivă, limitând capacitatea companiilor de a se dezvolta în noi domenii de activitate. În acest context, Platforma de Joburi GlobalWorker, care oferă soluții de recrutare și integrare a muncitorilor străini, evidențiază necesitatea unor măsuri mai flexibile și a unei legislații care să răspundă mai bine nevoilor actuale ale pieței muncii din România.

Un alt obstacol major în procesul de recrutare a muncitorilor străini îl reprezintă termenul foarte lung de obținere a avizelor de muncă și a permiselor de ședere, care poate depăși 10 luni. Acest lucru pune o presiune semnificativă asupra angajatorilor, care sunt nevoiți să găsească soluții temporare pentru a face față deficitului de personal.

Emiterea avizelor de muncă în format electronic și emiterea codului numeric personal (CNP) odată cu avizul de muncă sunt pași importanți în simplificarea procesului de angajare a muncitorilor străini. Aceste modificări permit străinilor să fie asigurați la sistemul național de sănătate și să se înscrie la un medic de familie imediat după intrarea în România, eliminând astfel una dintre cele mai mari probleme întâmpinate în trecut.

În Concluzie

Deși există provocări majore în angajarea forței de muncă din afara UE în România , evolutiile legislative recente oferă speranțe pentru îmbunătățirea acestui proces. Este însă esențial ca autoritățile să continue să adapteze legislația la realitățile pieței muncii și să reducă barierele birocratice care împiedică integrarea eficientă a muncitorilor străini.

 Platforma de Joburi GlobalWorker rămâne dedicată sprijinirii angajatorilor români în navigarea acestor provocări și oferă soluții personalizate pentru recrutarea și integrarea muncitorilor străini, contribuind astfel la dezvoltarea și competitivitatea afacerilor din România. Contactati-ne acum! 

Leave a Comment

ro_RORomanian